23.02.2021

ARVAMUS. Martin Rauam: üritusturundajaid ootab ees hübriidne ajajärk

Distantsilt elatav elu muutub järjest tavapärasemaks. Kui eelmine aasta oli virtuaalne, siis nüüd ootab üritusturundajaid ees hübriidne ajajärk, kirjutab üritusturundusagentuuri Jolos partner, Turundajate Liidu (TULI) juhatuse liige Martin Rauam. Hübriidüritused, hübriidkontor, hübriidkoosolekud, hübriidkoolitused ja hübriidfestivalid. Seega, kui sa ei taha jääda viimasena baari nostalgitsema, tuleb sellega arvestada.

Martin Rauam
Martin Rauam

Kui hakkad oma arvutile restarti tegema, siis on tark korraga ka kõik uuendused ära teha, et pärast taaskäivitamist oleks kõik uus kasutamiseks valmis. Ürituste korraldamise sektorile on selline restart jõuga peale surutud ja seega on praegu õige aeg ka uuendused läbi viia. See tõstatab mitmeid olemuslikult ebamugavaid küsimusi. Kes me oleme? Miks meie teenust vaja on? Kuidas edasi? Nendele küsimustele peavad vastama nii agentuurid, üksiküritajad, kliendid, teenusepakkujad kui ka kõiksugu partnerid, kel on üritustega pistmist.

Sõjakeeris – nii oht kui ka võimalus

Kuuldused üritusturundajate surmast on osutunud liialduseks. Turundajate Liit, mis koondab valdavat enamust kohalikust üritusturundusega tegelevast agentuuride seltskonnast, uuris eelmise aasta lõpus väikese küsitlusega, kuidas üritusturundajad tulevikku tunnetavad.

Nende vastuste põhjal saab olukorda võrrelda inimeste saatustega sõja ajal õhurünnaku all olevas linnas. Mõned majad on õnnekombel võrdlemisi terved. Suur osa inimestest kükitavad keldris ja tegelevad asendustegevustega. Mõned on linnast lahkunud, et hiljem tagasi tulla. Teised ei tule enam tagasi ja on linna jaoks kadunud ressurss. Mõni julge tulistab vastu, mõni ehitab juba uut maja. Riik jagas abipakke, aga neid said vähesed ja neist ei jätku. Kui pommitamises on paus, lähevad kõik välja jalutama ja tekib tunne, et kõik saab kohe korda. Siis aga näed, kuidas naabermaja su silme ees plahvatab. Peale tormi tuleb alati päike. Keep calm and carry on.

Live ei valeta, live on asendamatu

Mis on see väärtus, mida üritused loovad? Kas sinu üritus aitas organisatsioonil oma põhieesmärki saavutada või ei saa me ise ka päris täpselt aru, miks me kõiki neid asju tegime? Kas tõesti lõbu pärast või inertsist?

Nüüd on tekkinud hea paus, et kõik paremini läbi mõelda, sest meid on sunnitud loobuma kõikidest ebavajalikest üritustest. Äkki mõni oligi üleliigne? Kuulsin hiljuti arvamust, et ka turism on meelelahutus, mida raskel ajal polegi vaja. Las inimesed manduvad ja sidemed katkevad.

Üritusturundust on aastaid vääralt liigitatud kommunikatsiooni asemel meelelahutuse alla. Seega jäeti eelmisel aastal kõik üritused ära. Nüüd on aru saadud, et lõputult ei saa kõike edasi lükata, tuleb leida lahendus. Organisatsioonide sisekommunikatsioonist tõusev ühine jõud on brändide edus tõestatud väärtus. Samamoodi on vaja ühte kohta kogunenud inimeste energiast edendada poliitikat, kultuuri, teadust või majandust.

Live ei valeta, live on asendamatu võimalus brände füüsiliselt tunnetada ja see on inimese jaoks tugev stiimul. Loo jutustamise osa üritustel on aastaid alahinnatud, nüüd aga kukkus meile järsku kaela aeg, mil loo jutustamine on ainus võimalus. Inimesed on juba iidsetest aegadest peale armastanud lugusid vesta ja kuulata. Mõelge ükskõik millise startup´i peale.

Traditsioonilised tasuta lõunad piiravad arengut

Kõrvalepõikena peame astuma samme ka vanade murede lahendamiseks, sest need kõik röövivad restardilt fookust. Sa saad sõjaolukorrast võitjana väljuda, kui oskad maski taga teenust müües või ostes ka partnerit austada ning väärtust hinnata. Kui mõtled läbi, mida sa tellid ja teed seda siis, kui oled valmis selle eest ka maksma. Igaks juhuks ole mõtet lasta agentuuril tühja tööd teha ja tänaste riiklike piirangute tõttu ära jäänud üritus ei ole enam ammu “ootamatu olukord”. Vastutus ei saa jääda nõrgemale pelgalt mugavusest, sest me kõik ujume selleks liiga väikeses tiigis.

Kui sa otsid omale sobivat arhitekti või advokaati, ei lase sa ju kaheksal bürool suurt osa tööst ära teha, et saaksid lõpuks neist kõige odavama valida. Maja projekteerimise eest maksad sa ju hoolimata sellest, kas saad ehitusloa või kas otsustad maja alles mõne aasta pärast ehitada. Ükski eratreener, autolukksepp või juuksur ei tee sulle mitu nädalat tasuta näidistöid, sest teenust suudetakse hinnata ka eelnevate tööde, kogemuse ja võimekuse alusel.

Vaja oleks laiapõhjalisemat diskussiooni loovteenuse tellimise teemadel.

Kui palju jääb rahukevade saabudes virtuaalsest alles?

See on mitme miljoni euro küsimus. Kui eelmine aasta oli virtuaalne, siis nüüd ootab meid ees hübriidne ajajärk. Hübriidüritused, hübriidkontor, hübriidkoosolekud, hübriidkoolitused, hübriidfestivalid. Turvaline ja mugav digitaalne distants koos ka live´i lähedusega, segatuna veidrasse kokteili, millel on nii plusse kui ka miinuseid. Distantsilt elatav elu muutub järjest populaarsemaks ja tavapärasemaks. Seega, kui sa ei taha jääda viimasena baari nostalgitsema, tuleb sellega arvestada.

Nüüd, mil kogu sektor on teinud mõne kuuga läbi aastatepikkuse innovatsiooni, oleme saanud teada, et asja põhiolemus jääb samaks. Me laseme inimestel brände kogeda, jutustame selleks loo, kinnistame brändikogemust ja loome elamuse seekord digitaalselt.

Jah, on asju, mis on virtuaalselt täiega nõmedad ega tööta, aga on ka asju, mis töötavad. Ja on asju, mis juba enne kriisi hübriidina hästi töötasid – näiteks suured spordivõistlused nagu jalka MM ja WRC. Eurovisiooni lauluvõistlust või kasvõi Nordic Business Forumit vaatavad inimesed kinos. Seega on tasakaal virtuaalse meediumi ja live´is juhtuvate sündmuste vahel võimalik ning paljudel juhtudel õigustatud. Korporatiivmaailmas kuuluvad sinna peamiselt asjalikumat laadi üritused, millel on tugev sisu ja lugu. Sellisele üritusele saab nii lavale kui ka saali lihtsamini kohale meelitada inimesi, kes sinna muidu ei tuleks. Jääb ära kõik kallis ja sisuliselt ebavajalik ning osava produktsiooniga saab lugu räägitud. Jah, baaris vennastumine ja tantsubänd jääb ära, aga alati pole see ka vajalik osa brändikommunikatsioonist.

Restart brändikogemusele

Inimene hakkab harjumuspäraste asjade puudumist tunnetama ikka siis, kui need temalt ära võtta. Üritusturunduse mõju ja vajalikkust on äkitselt hakanud igatsema paljud ettevõtted. Kui turvaline võimalus saabub, siis pöördub enamik inimesi januselt tagasi live-formaatide juurde. Tõenäoliselt teevad nad seda tormates nagu sõja lõppedes ja vaid mõned üksikud otsustavad virtuaalset osa mitte päris ära visata. Siinkohal on kõigil võimalus keerata uus lehekülg ja mitte joosta tagasi sinna, kus kõik pooleli jäi. Tuleb oma lugu läbi mõelda, ebavajalikud asjad välja visata, formaatidega mängida, uurida, mis peaeesmärki päriselt toetab ja alles siis otsuseid langetada.

See on meie võimalus teha restart live-brändikogemusele. Katsume seda siis mitte raisku lasta. Nimetage neid uusi üritusi kuidas soovite, oluline on mõtteviis – laenata mitme meediumi põhistest formaatidest just need parimad, mis meid kõige rohkem aitavad ja vormida enda jaoks töötav formaat, mis ka tulevikus edu toob.

Martin Rauam
Üritusturundusagentuuri Jolos partner
Turundajate Liidu (TULI) juhatuse liige

Loe ka: Martin Rauam: käesoleval kriisil puudub üks tüüpiline majanduskriiside loogika

Toimetas: Silja Oja, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt