11.04.2022

INTERVJUU | TULI uus liige Makeitneutral: meie eesmärk on mõjutada vähemalt 100 000 ettevõtet üle kogu Euroopa

Turundajate Liiduga on liitunud kliimapositiivsusest pakatav Makeitneutral.

Rääkisime ettevõtte asutaja Kristjan Kippariga, kuidas Makeitneutral sündis, mismoodi on võimalik inimestel ise kliimapositiivsust luua, mis on nende edasised plaanid ja eesmärgid ning kuidas on Makeitneutral abiks teistele ettevõtetele.

kristjan Kippar Makeitneutral juht
Makeitneutrali asutaja Kristjan Kippar.

Kristjan, räägi alustuseks, kuidas sündis ettevõte Makeitneutral?

Makeitneutral tekkis vajadusest adresseerida konkreetset probleemi. Alates koroona esimesest lainest pole mu elus nii töökat perioodi olnud. Kõikide ettevõtete käibed tõusid järsult kuni 1000%, kuna lockdown kasvatas e-kaubanduse mahtusid hüppeliselt. 

Koos äripartneriga oli meil ettevõte Commerce Trading, kuhu olime loonud 18 erinevat e-poodi ning kuna loomuses on kogu aeg vaja uusi ideid testida, siis katsetasin, millele kliendid reageerivad kassas, ostukorvis või mis omadustega tooteid nad eelistavad. Selgelt hakkas välja tulema, et soovitakse tellimusi saada võimalikult vähese pakendikuluga, ideaalis taaskasutatud ning pigem valiti tooteid, mille jalajäljele on tähelepanu pööratud. Koroona ajal kasvas tellimuste maht lausa paarikümne tuhande tellimuseni kuus, seda “jalajälge” oli ikka palju ning tekitas aina rohkem vastikust. Näiteks tuuakse teiselt poolt maailma nutiseadme kaitseklaas ja lõpuks tuleb välja, et klient on ise vale suuruse tellinud ning kogu protsess hakkab otsast peale. Seda kõike põhimõtteliselt viie euro pärast. Kaitseklaasid samal ajal on rännanud 5000 km…

Ühtki mõistlikku ja kohalikku lahendust me ei leidnud oma ettevõtte jaoks. Ei olnud huvi ka taoliste projektide vastu, mis panustavad teisel pool maakera. Protsess, mida kontrollida ei saa, ei tekitanud usaldusväärsust. Seega lõime Makeitneutrali, mis täidaks kliimapositiivseid eesmärke:

  • pakuks reaalseid kasutatavaid lahendusi;
  • on jätkusuutlik tööriist ettevõttele;
  • ei ole rohepesu-hõnguline;
  • oleks läbipaistev ning kohalike rohetegevusi arendav.

Tänaseks oleme jõudnud juba 120 ettevõttega sõlmida koostöölepingud ning liigume hoogsalt edasi.

Makeitneutrali slogan on “Loo kliimapositiivsust” – kuidas me täna seda luua saame?

Kliimapositiivne tähendab, et ettevõte ei jälgi ja vähenda ainult tegevuse käigus tekkivaid CO2 heiteid, vaid läheb sammukese kaugemale ning üritab CO2 kogust atmosfääris kompenseerida uue lisandväärtuse loomisega. Meie platvorm pakub esimese sammuna selleks metsade uusistutust. Rõhk on sõnal UUS, me ei konserveeri olemasolevaid metsi või nimeta taasistutust peale raiet kliimapositiivseks või kompenseerivaks tegevuseks. Otsime maatükke, mis on kasutult seisvad ning kuhu saame istutada uusi metsakooslusi, mis jääks sinna elukeskkonda pakkuma aastakümneteks. Iga puu, mis istutatakse, ka digitaliseeritakse meie plokiahelal ning see kliimategevus tokeniseeritakse.

Täna on oluline, et saaksime võimalikult täpse ülevaate, mitte üldmudelite või standardite põhjal umbkaudsed andmed metsade osas. Iga puu, mis Eestis istutatakse, peaks juba olema digitaliseeritud ning turvaline ja läbipaistev lahendus selle jaoks on olemas.

Ettevõtetel on lihtsaim viis alustamiseks liituda meie jätkusuutlikkuse programmiga. Enne edasisi samme soovime mõõta-analüüsida ettevõtet, aidata vähendada raiskamist ja siis jõuda kompenseerimiseni. Eraisikud saavad meie kodulehel muuta oma igapäevase tegevuse kliimapositiivseks, tellides puude istutamist.

Puud on esimene samm. Makeitneutrali juuridee on olla n-ö rohepöörde kiirendi, mis võimaldab erinevate uute lisandväärtust loovate kliimaprojektide toetamist. Oluline on kuskilt alustada ja tihti selgub, et väikeste muutuste kaudu on võimalik oma organisatsiooni ja maailma arvestatavalt muuta.

Saan aru, et soovite muuta Eesti kliimapositiivseks riigiks ja selleks on juba tehtud suured muutused ja olemas lahendused. Kuidas Makeitneutral saab aidata? Millised on lahendused?

Väljakutse on suur ning läbimurded energeetikas, ringmajanduses, andmete kasutuselevõtus ei ole selgelt vormistatud. Meil on see plaan koostamisel. Võime näiteks vaadata toidu tarbimist, kuidas toitu päästa – Eestis tekib pea 100 000 tonni toidujäätmeid aastas. Kõige lihtsam samm on kaardistada ära see koht, kust tekivad ülejäägid ja luua kindel mudel, mida mööda jõuaks toit oma eesmärki täita ning kuidas tekiks efektiivne toiduringlus. Teine märksa keerulisem teema, samas just meie ettevõtet iseloomustav, on andmeanalüüs. Just seetõttu arendame jätkusuutlikkuse tööriista, et ettevõtte tasandil oleks võimalik luua võimalikult täpne jalajälje raport ning seejärel läbi analüüsi anda loogiliselt rakendatavaid soovitusi. See tähendab, et saaksime aidata Eesti riigil olla andmepõhiste keskkonnakestlike mudelite eestvedajaks.

Metsade korrashoid ja juurdekasv on samuti tähtis. Lisaks metsahoiule ning taasistutusele on Eestis piisavalt palju väheviljakaid maid, kuhu vilja kasvama ei ole otstarbekas panna, aga metsaks on sobilik. Selle lihtsa sammu tegemisel saab arvutuslikult paberil katta ära meie riigi jalajälje ja muuta Eesti selle tulemusel kliimapositiivseks riigiks. Kindlasti ei tohiks seda käsitleda ainsa tehtava “päästerõngana”, sest tegelema peab ka ületarbimise vähendamise, nutikate lahenduste ja viimase sammuna järelejäänud jälje kompenseerimisega erinevate uut lisandväärtust andvate kliimategevustega.

Mis on Makeitneutrali roll täna ühiskonnas? Kuidas ta on abiks teistele ettevõtetele?

Meie roll on näidata, kuidas rohepööre ei ole kulu ega ebamugavus ning anda selle saavutamiseks efektiivsed tööriistad. Rohepööre ei ole järjekordne kliimaähvardus või nimetus, mida süüdistada erinevates probleemides; vähemalt mitte läbi meie silmade. Rohepööre lahendaks palju muresid, kaasa arvatud energiaprobleemid. Hirmutamine läbi dekaadide pole toiminud ja pigem tekitab kõigis jõuetuse tunnet. Tahame näidata, et täiesti mõistlikult saab anda oma panuse jätkusuutlikkusse, isegi kui kohe pole võimalik näiteks ettevõtet kardinaalselt muutma hakata. Varasemalt pole olnud näiteks teadmisi või vajalikku mõttelaadi, et see teema oleks piisavalt oluline. Ja tegelikult ei ole selleks vaja palgata ka ilmtingimata kalleid spetsialiste.

Ettevõtted saavad meilt ülevaate oma jalajälje kohta ning reaalsed lahendused, mida võiks vähendada ilma suuri summasid investeerimata. Mõttetut raiskamist on kõigil ja on ka palju ettevõtteid, mille jalajälge on pea võimatu süsinikuneutraalseks muuta. Näiteks, kui ettevõtte põhitegevus on kullerteenus ja kasutavad diisel- või gaasiautosid ning kompenseerivad jalajälge, siis see pole 100% süsinikuneutraalne teenus. See on läbi kompenseerimise saavutatud kliimasõbralik teenus. Palju kasutatakse seda sõnademängu ära, aga siin me selleks olemegi, et harida. 

Millised on Makeitneutrali jaoks suurimad katsumused?

Ma ei näe ettetulevaid olukordi kunagi katsumustena, pigem on need lihtsalt ülesanded, mis on vaja ära teha. Leian, et selles osas on pool võitu juba käes, kui ülesanne on selgelt kirjapandud ning soovitud tulemus defineeritud. Kõik, mis sinna vahepeale jääb, on tegelikult asjade korraldamine ja ära tegemine. Me oleme ideaalses riigis, kus rohepööret läbi viia – valitsus pooldab, inimesed soovivad ning ettevõtted on samuti väga koostööaltid. Liigume koos sinna poole, et sellest saaks järgmine meie riigi edulugu. 

Aga eesmärgid?

Tahame otseselt mõjutada vähemalt 100 000 ettevõtet üle kogu Euroopa ning hoida ära 10 miljardit tonni CO2 heidet. Selle saavutamiseks plaanime istutada sadu miljoneid puuistikuid ning valmistame ette üle-Euroopalisi istutuspäevi, mis saaks võrdselt tuntud märgiks World Cleanup Day-ga. 

Miks Makeitneutral liitus Turundajate Liiduga?

Leiame, et kõigil inimestel meie planeedil on kliima hoidmisel oma oluline roll täita. Soovime kaasata Eestist võimalikult palju ettevõtteid suure ühise eesmärgi poole liikumisel – koostegemises on jõud!

Tarbijad on iga päevaga aina teadlikumad oma jalajäljest ja teevad ka valikuid nõudlikult. Turundajate Liiduga liitusime, sest näeme, et meie projektist oleks just turundusmeeskondadele suurt kasu oma brändi tegevuste ja tugevate sõnumite järgmisele tasemele viimisel ning jätkusuutlike roheliste kampaaniate loomisel. Metsapositiivsus on oluline!

 

Kärt Tomp, TULI

Makeitneutral on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 93 liiget.

Kõik uudised